Eén van mijn favoriete speluitgevers is toch wel White Goblin Games. Vorig jaar schreef ik al over Claim, een leuk kaartspelletje met schitterende artwork dat specifiek ontwikkeld is voor twee spelers en ook hun Carcassonne: Door Berg en Dal doet het hier goed. Ik was dan ook erg enthousiast toen ik tijdens het Spellenspektakel in contact kwam met deze uitgever en ik de kans kreeg een aantal van hun spellen uit te proberen. Het eerste spel dat op een maandagavond (onze vaste gamenight) op tafel kwam is Alles aan Boord?!, waarvan ik ook een exemplaar weg mag geven! Nieuwsgierig naar dit handelsspel gooiden we de trossen los en gingen op avontuur.
Alles aan Boord?!
Alles aan Boord?! is een handelsspel dat gespeeld wordt in twee rondes die ieder weer uit twee fases bestaan. In de eerste fase zorg je ervoor dat je de juiste uitrusting op je schip hebt geladen, zodat je daar in de tweede fase zoveel mogelijk ‘handel’ mee kunt drijven. Dit doe je door het voltooien van opdrachten op dertien verschillende avonturenkaarten. Voor elke geslaagde opdracht ontvang je geld of goederen (welke je aan het einde van elke ronde ook weer verkoopt voor geld). De speler die na beide rondes, oftewel twee reizen, het meeste geld heeft verdient, heeft gewonnen.
Alles aan boord… eh klaargezet?!
Voordat je als een heuse zeevaarder aan je ontdekkingsreis gaat beginnen, moet er eerst het één en ander klaargelegd worden. De uitrustingstegels worden op één grote hoop in het midden van de tafel gelegd. Daar in een cirkel omheen leg je dertien avonturenkaarten, die bestaan uit ontdekkings-, handel-, contract- en piratenkaarten. De overige avonturenkaarten leg je aan de zijkant, net als de verschillende goederen, het geld en drie papegaaien.
Omdat een kapitein nergens is zonder zijn schip, krijgt elke speler een schip waar twaalf stuks uitrusting (of goederen) op geladen kunnen worden. Acht daarvan liggen bovendeks en vier daarvan benedendeks. De uitrusting die je benedendeks opslaat is niet zichtbaar voor je tegenstanders. Daarnaast heb je benedendeks ook nog twee speciale vakjes waar enkel goederen geplaatst kunnen worden. Dit klinkt in eerste instantie allemaal erg ingewikkeld, maar nadat je een potje gespeeld hebt, leg je het spel in no-time klaar voor een volgende ronde.
Hijs de zeilen!
Wanneer het spel helemaal klaarstaat, is het tijd om aan de eerste fase te beginnen, het inladen van het schip. De dertien avonturenkaarten die rondom de stapel uitrustingstegels liggen worden allemaal omgedraaid. Daarna is het zaak om zo snel mogelijk de juiste uitrustingstegels in je boot te laden, die doe je aan de hand van de open gelegde opdrachtkaarten. De eerste potjes gooi je waarschijnlijk lukraak uitrusting in je boot die je op de verschillende kaartjes ziet staan, maar gaandeweg zul je merken dat je met wat tactisch denkwerk een heel stuk verder komt. Dit maakt in mijn ogen Alles aan Boord?! geschikt voor zowel beginners als gevorderden.
Wanneer de eerste speler zijn boot vol heeft, worden alle avonturenkaarten weer omgedraaid en moeten de overige spelers de rest op de gok doen. Het is dus gunstig om je schip zo snel mogelijk gevuld te hebben, maar snelheid kan er ook weer voor zorgen dat je dingen over het hoofd ziet. Er zijn acht verschillende soorten uitrusting, waaronder een zwaard, een kanon en een kompas. Daarnaast zijn er ook een aantal laadruimte kaartjes waar je niet één maar twee goederen op kwijt kunt. Dat kaartje zorgt er echter wel voor dat je minder uitrusting kwijt kunt.
Volle kracht vooruit!
Wanneer alle schepen voorzien zijn van hun vracht, is het tijd voor de tweede fase: de reis. De dertien avonturenkaarten worden geschud en met de opdrachten naar beneden op een stapel gelegd. Vervolgens worden deze kaartjes één voor één omgedraaid en afgehandeld. BIj twee categorieën zit er echter nog een extra regel aan. De contractkaarten worden zonder om te draaien direct onderaan de stapel gelegd en pas als laatste gespeeld. Bij de piratenkaarten moeten de spelers aangeven of ze met de piraat willen vechten of liever vluchten. Kies je voor vluchten dan gebeurt er niks en mag je de opdracht ook niet meer voltooien. Kies je voor vechten dan moet je de gevraagde uitrusting kunnen leveren, anders betaal je een boete.
Zijn de dertien kaarten gespeeld, dan leveren de spelers alle uitrustingstegels weer in en worden alle goederen verkocht voor één munt per stuk. Heb je nu een buit met een totale waarde van tien munten, dan wissel je die in voor een schatkist. Heb je dus vijfentwinting munten, dan lever je er twintig in voor twee schatkisten en bewaar je de vijf overige munten. Deze schatkisten zijn een klein nadeel voor de tweede ronde, want deze moeten bewaard worden op een uitrustingsvakje in je boot. Het voordeel hiervan is wel weer dat de piraten er zo niet bijkunnen.
De tweede ronde van het spel verloopt eigenlijk precies hetzelfde als de eerste ronde. Met als klein verschil dat je waarschijnlijk minder uitrusting kwijt kunt vanwege schatkisten en dat de speler met het minste geld een papegaai krijgt. Deze mag één maal als joker worden ingezet bij het voltooien van de opdrachten. Nadat ook beide fases van de tweede ronde zijn gespeeld, is de speler met de meeste muntstukken de winnaar van Alles aan Boord?!
Wij zijn enthousiast
Dex heeft ook een poging gedaan mee te spelen, wat op zich prima lukte dat met een beetje hulp en hij vond het ook erg leuk. Maar aangezien hem het tactisch inzicht nog ontbreekt dat Edwin en ik wel hebben, is het verschil te groot waardoor hij geen kans maakt om te winnen (en wij zijn geen voorstanders van kinderen expres laten winnen). Met leeftijdsgenootjes zou dat ongetwijfeld een stuk beter gaan! Maar aan de andere kant is het spel ook vooral geschikt vanaf 7 jaar en wordt Dex in mei pas 6, dus misschien is een jaartje wachten een beter idee. Qua leeftijd zou ik zelf dus ook 6-7 jaar aanraden.
Wij zelf zijn inmiddels wel erg enthousiast over Alles aan Boord?!, het spel biedt door de verschillende fases voldoende variatie en verloopt lekker vlot. De eerste paar keer duurt een potje ongeveer drie kwartier, maar wanneer je de regels doorhebt speel je een spelletje Alles aan Boord?! in een halfuurtje uit. Niet dat ik niet graag avondvullende games speel, maar uit ervaring weet ik dat korte spellen hier toch wat vaker op tafel verschijnen. Wat ik ook een groot pluspunt aan dit leuke handelsspel vind, is dat de spelers allemaal tegelijkertijd spelen en je dus niet een groot deel van de tijd op je beurt zit te wachten. Hierdoor blijft de vaart (vaart, hihi) lekker in het spel.
Ben jij enthousiast?!
Ben jij ook enthousiast (of nieuwsgierig) geworden? Dan heb ik heel leuk nieuws, ik mag van White Goblin Games namelijk een exemplaar van Alles aan Boord?! weggeven aan mijn lezers. Deze winactie vind je in mijn blog over 10 leuke spellen voor zeelieden en piraten, dus ga die vooral ook even lezen! Of koop Alles aan Boord?! eenvoudig online.
*Deze blog in ontstaan uit een samenwerking, maar ondanks dat geef ik altijd mijn persoonlijke en eerlijke mening.
Alles aan Boord?! van White Goblin Games is een erg leuk bordspel dat uit verschillende fases/rondes bestaat. Dit maakt het een lekker gevarieerd spelletje dat je in een halfuurtje speelt. De spelregels lijken in het begin overweldigend, maar eenmaal aan het spelen valt dat heel erg mee. Dit maakt Alles aan Boord?! uitstekend geschikt voor beginners en jongere spelers (vanaf een jaartje of 7). Aan de andere kant heeft het spel op tactisch vlak veel diepgang waardoor ook de meer gevorderde spelers hun hart op kunnen halen. Wij zijn in ieder geval fan!
1 reactie
Wat een leuke review! Je hebt me helemaal enthousiast gemaakt. Lijkt me inderdaad een erg leuk spel, als is mijn zoontje nog te jong. Meer iets om met mijn neefje te doen.