Ruim 20 jaar geleden verscheen Theme Hospital, een ziekenhuismanagementgame die je jouw eigen ziekenhuis laat runnen. Dit was als dertienjarig meisje toch wel mijn favoriete simulatiegame. Misschien ook omdat ik in die tijd zelf gediagnostiseerd ben met diabetes type 1 en het ziekenhuis-thema daardoor toch wel een beetje een ding was. Maar wat ben ik destijds veel uurtjes zoet geweest, als manager van mijn eigen ziekenhuis in deze humoristische game.
Enthousiast over ‘nieuwe’ Theme Hospital
Ik was dan ook behoorlijk enthousiast toen ik erachter kwam dat de makers van Theme Hospital bezig waren met de ontwikkeling van een soortgelijke game: Two Point Hospital. Inmiddels is deze spirituele opvolger van Theme Hospital een kleine maand uit en heb ik ook hier alweer de nodige uren besteed aan het managen van mijn eigen ziekenhuis. Voldoet Two Point Hospital aan mijn verwachtingen? Krijg ik er nostalgische gevoelens van? Of is het slechts een slap aftreksel van de game die ik ooit met zoveel plezier speelde? Daar ga ik je in deze review alles over vertellen.
De baas spelen in Two Point Hospital
Two Point Hospital geeft jou de verantwoordelijkheid over de bouw, inrichting en aansturing van een ziekenhuis. Hiervoor begin je met het bouwen van verschillende kamers zoals een general diagnosis, een pharmacy en een ward. Elke ruimte heeft een minimale grootte en een aantal verplichte voorwerpen die er in moeten staan. Bij een general diagnosis is dit onder andere een bureau en een ziekenzaal kan natuurlijk niet zonder bedden. Daarnaast kun je de kamers naar eigen inzicht opleuken met bijvoorbeeld een boekenkast, prullenbak of wat groen. Dit is niet verplicht maar verhoogt wel het prestige van zo’n ruimte. Zet er tot slot een dokter of verpleegster in en je kamer is operationeel.
Patiënten melden zich vervolgens vanzelf bij de juiste kamers en zullen door de artsen en verpleegkundigen geholpen worden. In het begin hoef je daar verder niet echt tijd in te steken en ben je eigenlijk vooral bezig met het uitbouwen van je ziekenhuis, voldoende kamers creëren en zorgen dat er voldoende personeel rondloopt. Vergeet overigens ook niet om toiletten en een personeelsruimte te bouwen, aangezien mensen moeten plassen en het personeel ergens op moet kunnen laden.
Veel om rekening mee te houden
Verder in de game zul je je iets meer moeten richten op het micro-managen van zowel je personeel en de ruimten die je in gebruik hebt. Dan kom je er eigenlijk ook pas achter hoeveel mogelijkheden de game wat dat betreft heeft. Zo kun je personeel verplichten of verbieden om in bepaalde kamers te komen. Je wilt tenslotte niet dat je hoogopgeleide psychiater zich bezighoudt met het diagnosticeren van eenvoudige aandoeningen. Dat opleiden van je personeel is overigens ook iets dat je zelf moet aansturen. Elk personeelslid heeft een aantal vrije slots die je kunt gebruiken om vaardigheden aan te leren. Het sneller kunnen stellen van een diagnose, of een speciaal diploma om als psychiater of ziekenzaal-verpleegkundige te kunnen werken zijn hier een paar voorbeelden van.
Het plaatsen van planten in kamers zorgt voor een beter humeur bij zowel patiënten als personeel en met voldoende radiatoren krijgen de patiënten het niet koud. Vergeet ook geen drink- en snackautomaten tegen de dorst en lekkere trek en een aantal banken voor comfort tijdens het lange wachten. Je hebt ook de mogelijkheid om de prijzen van de behandelingen te verhogen of te verlagen, wat uiteraard gevolgen heeft voor het aantal patiënten dat je ontvangt. En het opslag geven van je personeel, of juist niet. Dit is dan weer van invloed op het humeur. Jammer is wel dat het micro-manager van de verschillende aspecten over het algemeen niet heel veel invloed heeft. Het doet wel iets, maar ook zonder al te veel aanpassingen zijn de levels redelijk makkelijk af te ronden.
Thematische levels
In Two Point Hospital speel je verschillende ziekenhuizen vrij, door per ziekenhuis maximaal drie sterren te verdienen. Dit doe je door doelen te behalen, zoals het opleiden van een bepaald aantal artsen, het genezen van zoveel mensen, de waarde van je ziekenhuis verhogen, et cetera. Hierbij heeft elk ziekenhuis een eigen thema. Bij de ene is dit een universitair thema en draait het vooral om het opleiden van artsen tot een zeker niveau, een ander ziekenhuis bevind zich op een locatie waar het ijskoud is en zul je voldoende radiatoren moeten plaatsen.
Deze thematische levels zijn leuk en geven de game toch wat meer variatie en uitdaging, maar aan de andere kant haalt dit in mijn ogen ook het leuke sandbox principe een beetje uit de game. Je hebt niet meer zomaar de mogelijkheid om je ziekenhuis helemaal naar eigen inzicht in te richten, maar zit voor een deel vast aan de te behalen doelen. Wat dat betreft hoop ik dat er nog een soort van oneindig sandbox level toegevoegd wordt aan Two Point Hospital. Waar je als speler gewoon je gang kunt gaan zonder thema’s of doelen, al gaat zo’n level na een tijdje ook wel weer vervelen natuurlijk.
Nostalgisch en humoristisch
Al met al voelt deze game weer helemaal ‘Theme Hospital’ aan, maar dan in een moderner, grafisch sterk verbeterd jasje. Ook de humor die zo kenmerkend was in Theme Hospital, vind je in Two Point Hospital gelukkig overvloedig terug. De ziekten zijn zoals bij zijn oudere broertje nog steeds fictief en over the top. Iemand die licht in zijn hoofd is, wordt genezen door een grote lamp van zijn romp te trekken en deze te vervangen voor een hoofd. Mensen die overlijden veranderen in geesten en moeten door een conciërge met ghost capturing skills vakkundig uit het ziekenhuis verwijderd worden. En patienten met ‘grey anatomy’ zijn helemaal kleurloos en moeten in een soort van medische spuitcabine om weer wat kleur te krijgen.
Op een aantal kleine puntjes is deze vernieuwde versie van Theme Hospital wat mij betreft wel geslaagd. Was je vroeger net als ik dol op deze ziekenhuissimulatie game, dan zou ik Two Point Hospital zeker eens uitproberen. Al is het alleen maar voor het nostalgische gevoel dat deze titel toch weet op te wekken.
Two Point Hospital is een vernieuwde, iets aangepaste versie van Theme Hospital. Hierdoor roept het al snel nostalgische gevoelens op bij degene die zijn oudere broer nog gespeeld hebben, wat een groot pluspunt is. Deze ziekenhuissimulatie game is qua gameplay niet ijzersterk, maar is door zijn kleurrijke graphics en humoristische karakter vermakelijk genoeg om dat een beetje door de vingers te zien.