Het is al weer ruim een maand geleden dat we de open magazijnavond van Goedkopegezelschapsspellen bezochten en met een stapeltje verse spellen thuiskwamen. Hierbij zat ook Claim van White Goblin Games, die we voor onszelf kochten voor onze wekelijkse gamenights. Dit kaartspelletje werd ons aangeraden door de eigenaar van de webshop, nadat we aangaven op zoek te zijn naar leuke games voor twee spelers. Tijd vrijmaken om samen gezellig spelletjes te doen, lukt ons namelijk nog wel, maar om dan vervolgens nog een derde of zelfs vierde speler uit de hoge hoed te toveren? We zijn gamers, geen goochelaars!
Claim de troon
Claim is een kaartspel dat speciaal ontwikkeld is voor twee personen. Dat vind ik zelf altijd een groot voordeel ten opzichte van spellen die voor meerdere spelers zijn, maar toevallig ook een tweespeler optie hebben. Dan speel je toch altijd met aangepaste regels, wat meestal een afbreuk is aan de speelervaring. Dit is bij Claim dus niet het geval, want dit spel is enkel voor twee spelers. Claim komt in een compact doosje met mooie artwork erop, bevat 52 spelkaarten, twee overzichtskaarten en natuurlijk de spelregels. Het formaat van het doosje is niet heel veel groter dan een normaal pak speelkaarten, wat het meteen een ideaal spel maakt voor op reis.
Nadat de koning dood is aangetroffen, met zijn hoofd in een vat wijn, oorzaak onbekend, moet iemand deze koninklijke titel gaan vervullen. Maar omdat de koning nooit erfgenamen heeft aangewezen, ligt de koningskroon voor het grijpen. Dat is dan ook waar jij en je tegenstander om gaan strijden: het koninkrijk van de overleden koning. Om deze te kunnen claimen (see what they did here) zul je wel eerst de meerderheid van de vijf facties binnen dat koninkrijk voor je moeten winnen.
Twee fasen
Claim is een ‘slagenspel’ dat je in twee fasen speelt. In de eerste fase probeer je een zo sterk mogelijk leger te rekruteren, Om daar in de tweede fase zoveel mogelijk leden van de verschillende facties mee te verzamelen, een erg leuk concept, wat voor variatie zorgt. De kaarten zijn verdeeld in vijf facties: goblins, ridders, dwergen, zombies en dubbelgangers. Deze zijn ook weer onderverdeeld in de cijfers 0 tot en met 9. Waarbij 9 de sterkste kaart binnen die factie is en 0 logischerwijs de zwakste. In de eerste fase, de rekruteerfase, is het van belang een zo sterk mogelijk leger samen te stellen. Hoe hoger het cijfer op de gerekruteerde kaartjes, hoe beter. Bij de tweede fase is elke kaart één punt waard en is vooral het aantal kaarten (factieleden) belangrijk.
Rekruteer je leger
In de rekruteerfase speel je 13 slagen en start je het spel dus met ieder 13 kaarten. De overige 26 kaarten liggen gesloten op de trekstapel, waarvan je er steeds eentje omdraait. Dit is de kaart waar om gespeeld gaat worden. Hier komt naast een hoop geluk, ook tactiek om de hoek kijken. Heeft de omgedraaide kaart namelijk een hoge waarde, dan is het gunstig deze slag te winnen. Heeft de kaart een hele lage waarde, dan kun je proberen de slag te verliezen. Want waar de winnaar de omgedraaide kaart ontvangt, krijgt de verliezer de eerstvolgende kaart van de trekstapel. Dit kan zomaar een veel betere of sterkere kaart zijn dan die van de winnaar. Hierdoor heeft Claim een uitstekend balans tussen geluk, gokken en tactisch denken, wat dit slagenspel voor zowel beginners als de wat meer gevorderde spelers een erg leuk, vlot spel maakt.
Om een slag te winnen (of te verliezen) begint één van de spelers met het neerleggen van een kaart uit zijn hand. De andere speler moet, indien mogelijk, een kaart uit dezelfde factie spelen. Degene die de hoogste kaart binnen dezelfde factie speelt, heeft die slag gewonnen. Bij gelijkspel wint de speler die de slag begonnen is. Heb je geen kaart van de juiste factie, dan speel je een willekeurige andere en verlies je de ronde. Maar er zijn uitzonderingen, want afgezien van de goblins, hebben alle facties nog speciale eigenschappen. De ridders winnen altijd van de goblins, ongeacht de waarde van de kaart en dubbelgangers mogen tegenover alle facties gespeeld worden, waarbij de waarde van de kaart wel telt. De zombies gaan in fase 1 niet naar de aflegstapel, maar gelijk naar de stapel met eindpunten. De dwergen hebben pas in fase twee een speciale eigenschap.
Verzamel factieleden
Nadat in de eerste fase alle 13 slagen afgerond zijn, heb je wederom 13 kaarten in je speelstapel (en daarnaast waarschijnlijk een aantal zombie kaarten in je puntenstapel). In de tweede fase is er geen trekstapel meer, maar wordt er gespeeld om de kaarten die de spelers opleggen en gaan hiervan beide kaarten naar de puntenstapel van de winnaar. Hierbij volg je verder dezelfde regels als in fase 1, behalve dat zombies geen speciale eigenschappen meer hebben en dat dwergen in deze laatste fase altijd naar de verliezer gaan.
In principe maakt het punt dat op de kaart staat in deze verzamelfase niet zoveel meer uit, het gaat er in deze fase om dat je van zoveel mogelijk facties de meeste leden hebt om deze factie voor je te winnen. Zoveel mogelijk slagen winnen is dus de boodschap, al kan het inzetten van dwergen gunstiger zijn om de slag te verliezen. Zijn ook in deze ronde alle kaarten gespeeld, dan wordt er gekeken wie per factie de meeste leden heeft. Heb jij dat bij drie of meer van de vijf facties, dan heb jij gewonnen en ben je de nieuwe koning (blijf voor de zekerheid wel uit de buurt van het wijnvat).
Balans tussen geluk en tactiek
Door de twee fasen en de verschillende speciale eigenschappen van de facties, die per fase ook nog eens variëren, heeft Claim een mooi balans gevonden tussen geluk en tactiek en zorgen de verschillende regels en doelen van beide fasen voor een gevarieerde speelervaring. Een potje duurt volgens het doosje gemiddeld zo’n 25 minuten, maar nadat je het een aantal potjes gespeeld hebt en de regels wat meer eigen hebt gemaakt, duren de potjes over het algemeen iets korter. Dit maakt het een heerlijk spelletje voor ‘even tussendoor’ of voor meerdere potjes achter elkaar. Verder ben ik persoonlijk ook erg gecharmeerd van de artwork die gebruikt is voor de personages van verschillende facties. Het ziet er gewoon mooi en stijlvol uit, het oog wil tenslotte ook wat!
Meer voor twee spelers
Op zoek naar meer gezelschapsspellen die leuk zijn voor twee spelers? Ik schreef eerder al een recensie over het bordspel Patchwork van 999 Games. Ook een spel dat puur voor twee spelers is ontworpen.
Het kaartspel Claim van White Goblin Games is een leuk, vlot te spelen spel, met voldoende uitdaging voor zowel beginners als gevorderde spelers. De twee fasen zorgen voor een gevarieerde gameplay. Verder weet Claim uitstekende de balans tussen geluk en tactiek te behouden en ziet het er qua artwork erg tof uit. De kleine verpakking maakt dit spelletje tevens geschikt als game voor onderweg. Ben je op zoek naar een makkelijk op te pikken tweepersoons spelletje, dan kan Claim wel eens je ding zijn.
4 reacties
Dit ziet er uit als een leuk spel! En ik vind het zeker ook handig dat je het al met twee personen kunt spelen.
Ja toch, meestal zijn we ook maar met zn tweetjes savonds.
Ik houd van spellen voor twee personen helemaal omdat er tussen onze kindjes nogal wat leeftijdsverschil zit. Leuk spel!
Ja als de kinderen hier ouder worden, kunnen we wel steeds meer spellen met meerdere spelers gaan doen (er vanuit gaande dat ze dat leuk vinden haha)